Skip to content

Kesän 2018 vaellukset

Menneet vaellukset

Oronmyllyn ja Pyhien Polkujen yhteinen patikkaviikko 3.-7.9.

Kivikirkkojen vaellus 11.8.

Kivikirkkojen pyhiinvaellus Pyhän Laurin kirkolta Tikkurilasta Sipoon vanhalle kirkolle. Kuljetus Nikkilästä Tikkurilaan lähtee klo 7.30. Voit myös tulla suoraan Pyhän Laurin kirkolle. Alkuhartaus Pyhän Laurin kirkolla klo 8.

Matkaa Tikkurilan ja Nikkilän väliin tulee noin 26 km. Reitti kulkee Kuusijärven ja Sipoonkorven kautta. Mukaan omat eväät, Kuusijärvellä mahdollisuus syödä kahvilassa omakustannehintaan.

Pyhiinvaellusoppaina Panu Pihkala ja Kaisa Kariranta.
Ilmoittautuminen kaisa.kariranta@evl.fi, osallistumismaksu 10€.

Kivikirkkojen vaellus on vuonna 2012 aloitettu pyhiinvaellusperinne, jossa kuljetaan Uudenmaan kivikirkkojen välillä.

Lintuvaellus 70 – 80 km, su 10.6. – to 14.6.
Oppaina Aila Auvinen ja Heikki Riipi
Lintuasiantuntijoina suojelubiologi  Jouni Koskela ja lintuharrastaja, eläkkeellä oleva biologian ja maantieteen lehtori Aarne Hagman

Lue Aarne Hagmanin blogikirjoitus vaelluksen kolmesta ensimmäisestä päivästä.

Jo useamman vuoden ajan Pyhät Polut vaeltajat ovat toivoneet lintuaiheista vaellusta ja nyt tähän toiveeseen vastattiin. Ensimmäiseen iltaan kuului linturetki Siikalahdelle, joka on Sisä-Suomen arvokkain lintukosteikko ja maan lintujärvistä paras.

Sunnuntaina kokoonnuimme Oronmyllylle. Ensimmäinen päivä oli varattu asiaan virittäytymiseen, sillä asiantuntijat Aarne Hagman ja Jouni Koskela kertoivat omasta lintuharrastuksestaan. Illalla teimme retken Siikalahdelle, jossa kuulimme yölaulajia. Jo ensimmäisen päivän jälkeen havaintoja oli tehty 57 lajista.

Varsinainen vaellus starttasi maanantaiaamuna Oronmyllyltä Putikkoon, jossa tutustuimme vanhanajan kylämiljööseen. Matkanvarrelle jäi monenmoista lintumetsää, peltoja ja järviä sekä muutama kulttuuriyllätys. Metsäkirvinen lauloi useassa eri kohdassa 17 km matkalla. Putikosta Punkaharjulle kuljimme autolla. Punkaharjulla ihastelimme idänkeulankärjen muodostamaa kunniakujaa tien varteen.

Tiistain vaelluspäivä starttasi Kruunupuistosta Topeliuksen polkua pitkin Tuunaansalmeen. Tästä hyppäsimme auton kyytiin ja kuljimme Kulennoisharjun päähän Hiekkalahteen. Kulennoisharju oli hieno etappi, sillä sieltä saatiin hyviä lintuhavaintoja, mm. idänuunilintu ja käpytikkapari. Huosion metsäkirkossa hiljennyimme toviksi ja sen jälkeen nautimme nokipannukahvit Huosio majalla. Huosiosta siirryimme autolla Kerimäen lintutornille, jossa saimme harvinaisen havainnon kaulushaikarasta. Kävimme tutustumassa myös maailman suurimpaan puukirkkoon. Matkaa toisena vaelluspäivänä kertyy noin 16 km.

Keskiviikkona vaelsimme 15 km matkan Kerimäeltä Vetojärvelle eli saavutimme jo Enonkosken kunnan rajan. Matkalla harjoittelimme tunnistamaan aikaisempina päivinä oppimiamme lintulajeja. Vetojärven mökillä vietimme viimeistä yhteistä iltaa saunoen, uiden, hyvästä ruoasta nauttien ja samalla järvelle tiiraillen näkyisikö siellä kuikkia tai kaakkureita.

Torstai eli viimeinen vaelluspäivä oli matkaltaan lyhin, 14 km. Matka alkoi Polvikoskelta, jatkui Vuorikosken, Koskitaipaleen ja Veneniemen kautta Enonkoskelle. Vaelluksen päätepiste oli Enonkosken vanha kivinen kaarisilta. Tämän jälkeen oli saunat Enonkosken liikuntatalolla, päätösmessu Enonkosken kirkossa ja muikkukeitto Enonhovissa.

Lupsakka 60 km, ti 12.6. – la 16.6.
Oppaina Pirkko Kaskinen ja Veli-Matti Hynninen.

Haluatko osallistua kiireettömään matkantekoon, missä tärkeintä ei ole saavutetun matkan pituus vaan luonnosta ja hiljaisuudesta nauttiminen? Tämä on silloin juuri Sinulle sopiva vaellus. Nautimme alkukesän luonnosta kaikilla aisteilla; kuuntelemme lintujen laulua, tuoksuttelemme metsän tuoksuja ja ahmimme silmän ruokaa.

Tiistaina kokoonnuimme Oronmyllyn leirikeskukseen klo 14. Ensimmäisen illan aikana teemme pienen patikkaretken (alle 5 km) Oronmyllyn maastossa ja tutustumme vaellustovereihin. Päivällistä nautimme Vironperän laavulla makkaraa ja lettuja paistellen.

Keskiviikkoaamuna starttasimme kohti Enonkoskea. Ensimmäisen päivän kävelymatka oli pisin, 17 km ja päämäärämme Putikko, joka oli tutustumisen arvoinen, idyllinen kylä. Tälle päivälle osui myös muita kulttuuriyllätyksiä, Hannukselassa sijaitseva tinasotilasmuseo ja Sopenmäessä sijaitseva yksityinen konemuseo. Loppumatkan Putikosta Punkaharjulle kuljimme autolla. Illalla pääsimme hoivaamaan väsyneitä kehojamme Kruunupuiston kylpylän poreisiin.

Torstain vaelluspäivä starttasi Kruunupuistosta harjumaisemia pitkin Tuunaansalmeen. Tästä hyppäsimme auton kyytiin ja kuljimme Kulennoisharjun päähän Hiekkalahteen. Määränpäänä oli Huosionjärven rannalla sijaitseva Huosion maja. Tästä hyppäsimme taas autoon ja matkasimme Kerimäelle, jossa tutustuimme maailman suurimpaan puukirkkoon. Matkaa toisena vaelluspäivänä kertyi noin 10 km.

Perjantain vaelluspäivän määränpäänä oli Enonkosken rajalla, Vetojärven rannalla sijaitseva mökki, jossa oli mukava viettää viimeistä yhteistä iltaa saunoen, herkutellen ja musisoiden. Kilometrejä tälle päivälle kertyi noin 12.

Lauantai ja samalla viimeinen vaelluspäivä oli matkaltaan 12 km. Matka alkoi Polvikoskelta, jatkui Vuorikosken, Koskitaipaleen ja Veneniemen kautta Enonkoskelle. Vaelluksen päätepiste oli Enonkosken vanha kivinen kaarisilta. Tämän jälkeen oli saunat Enonkosken liikuntatalolla, päätösmessu Enonkosken kirkossa ja muikkukeitto Enonhovissa.

Körttivaellus, 80 km ke 13.6. – su 17.6.
Oppaana Unto Mikkonen

Vaellusta Siionin virsiä veisaten

Keskiviikkona kokoonnuimme Oronmyllyn leirikeskukseen. Ensimmäisen illan aikana teimme pienen patikkaretken (alle 5 km) Oronmyllyn maastossa ja tutustuimme vaellustovereihin. Päivällistä nautimme Vironperän laavulla makkaraa ja lettuja paistellen.

Torstaina starttasimme kohti Enonkoskea. Ensimmäisen päivän kävelymatka oli 17 km ja päämääränä Putikko. Matkalla lauloimme siionin virsiä. Loppumatkan Putikosta Punkaharjulle kuljemme autolla, jottei kävelymatkasta tullut liian pitkä.

Perjantain vaelluspäivä (matka noin 20 km) starttasi Kruunupuistosta harjumaisemia pitkin Tuunaansalmeen, missä hyppäsimme auton kyytiin ja kuljimme Kulennoisharjun päähän Hiekkalahteen. Kävelymatka jatkuu Kulennoisharjua pitkin Huosion majan kautta aina Kerimäelle asti, jossa tutustuimme maailman suurimpaan puukirkkoon.  Kerimäellä yövyimme idyllisessä Kaukalinnassa, joka on alunperin toiminut seurakunnan kappalaisen pappilana.

Lauantain kävelyurakka oli 15 km ja tavoitimme tällä jo Enonkosken rajan. Matkan varrelle jäi paljon kaunista itäsuomalaista maalaismaisemaa. Viimeisen yön vietimme pienen Vetojärven rannalla mökillä, jossa saimme nauttia toistemme seurasta saunoen, herkutellen ja musisoiden. Rivakan kävelytahdin ansiosta mökkeilyyn jäi ruhtinaallisesti aikaa.

Sunnuntain vaelluspäivä oli matkaltaan lyhin, 14 km. Matka alkoi Polvikoskelta, jatkui Vuorikosken, Koskitaipaleen ja Veneniemen kautta Enonkoskelle. Vaelluksen päätepiste oli Enonkosken vanha kivinen kaarisilta. Tämän jälkeen oli saunat Enonkosken liikuntatalolla, päätösmessu Enonkosken kirkossa ja muikkukeitto Enonhovissa.