Skip to content

Päiväretki Kulennoisharjulla

Yhden päivän mittaisen Pyhät Polut -vaelluksen voisi hyvin tehdä Savonlinnan Kulennoisharjun upeisiin maisemiin. Harju on parhaimmillaan alkukesästä tai loppusyksystä, kun puiden lehdet eivät peitä näkymää Kulennoisjärvelle. Puolimatkassa voisi hiljentyä Huosion metsäkirkossa.

Auton voi jättää joko Kulennoisten koululle tai jos haluaa lyhyemmän vaelluksen, niin Hiekkalahdentien päässä olevan Harjunmajan lähistölle. Kulennoisten koululta Harjunmajalle on kävellen Pyhät Polut -reittiä pitkin 3 km.

Kulennoisten koululta lähdetään Kerimäen suuntaan ja kuljetaan noin 1 km, jonka jälkeen käännytään vasemmalle Kokintielle. Tolppia seuraten jatketaan Hiekkalahdentietä kohti, käännytään oikealle ja kuljetaan soramontulle asti.

Kulennoisjärven rannalla sijaitsevan Harjunmajan ja grillikatoksen välistä alkaa polku, joka vie Kulennoisharjulle. Kulennoisjärvi jää harjun vasemmalle puolelle.

Reilun kahden kilometrin päässä Harjunmajalta harjun oikealla puolella on pyyntikuoppa ja sen takana laavu. Laavulle on opasteet ja sieltä palataan samaa reittiä takaisin harjulle. Pian tämän jälkeen reitti laskeutuu Kulennoisharjun oikealle puolelle, mutta tolppia seuraten matka jatkuu mukavasti.

Ennen Isoa Särkijärveä reitti kääntyy kohti pohjoista. Huosiojärven eteläpäässä on Uudenlaulun silta. Tämän jälkeen kuljetaan kuusimetsän poikki ja poiketaan viralliselta Pyhät Polut -reitiltä kääntymällä vasempaan Huosion suuntaan. Seuraa Pyhät Polut -kylttejä Metsäkirkolle. Rantapolkua pitkin voi jatkaa Huosion majalle, jonka pihapiiristä löytyy nuotiopaikka (ei nuotiopuita).

Paluumatkan voi tehdä samaa reittiä tai jatkamalla Pyhät Polut -reittiä Kerimäen suuntaan. Taimitarhalle tultaessa matka jatkuu Taimitarhantietä pitkin kohti kaakkoa aina Ruokolahdentielle saakka. Tästä käännytään oikealle Punkaharjun suuntaan. 2 km jälkeen kannattaa kääntyä oikealle Purolanpolulle Pyhien Polkujen kakkosreitille, sillä reitiltä löytyy Kuutinkukkulan kohdalta laavu, jossa on hyvä pitää vielä viimeinen kunnon tauko. Tolppia seuraten saavutaan Kulennoisharjuntielle ja siitä Ruokolalahdentietä pitkin takaisin Kulennoisten koululle.