Skip to content

Pyöräilijälle

Kolmen luostarin ja viiden kirkon kierros

Valamon, Lintulan ja Enonkosken luostareiden sekä Kerimäen, Savonrannan, Heinäveden, Enonkosken kirkkojen ja Savonlinnan tuomiokirkon kautta kulkevalla reitillä on kaikkiaan matkaa 266 km. Reitti on melko vaativa, sillä poljettavia ylämäkiä riittää. Järvi-Suomen komeat maisemat palkitsevat, joten matkaan kannattaa lähteä.

Savonlinnan tuomiokirkko – Kerimäen kirkko 24,4 km

Kerimäen kirkko – Savonrannan kirkko 35,2 km

Savonrannan kirkko – Valamon luostari 65 km

Valamon luostari – Lintulan luostari 14,5 km

Lintulan luostari – Heinäveden kirkko 37,6 km

Heinäveden kirkko – Enonkosken luostari 37,2 km

Enonkosken luostari – Enonkosken kirkko 19,1 km

Enonkosken kirkko – Savonlinnan tuomiokirkko 32,6 km

Voit valita omalle kunnolle sopivat päivämatkat ja varata sen mukaan majoitukset. Majoitusta löytyy ainakin Kerimäeltä, Savonrannalta, Valamosta, Lintulasta, Heinävedeltä, Enonkosken luostarista ja Enonkoskelta.

Päiväretki Savonlinna – Kulennoisharju – Kerimäki – Savonlinna 62 km
(jos sinulla on hyvä maastopyörä ja olet valmis nostelemaan pyörää muutaman esteen yli)

• Savonlinnan keskustasta Harjunmajalle 23 km
  • Harjunmajalta Kulennoisharjua pitkin Taimitarhantielle 6,5 km (tämä on offroad-pätkä)
  • Tästä Kerimäen keskustaan 9,2 km, jossa voi tutustua maailmaan suurimpaan puukirkkoon
  • Kerimäeltä Savonlinnaan 23 km

Lähde Savonlinnasta Punkaharjulle päin valtatie 14 pitkin. Anttolaan asti kantatien vasemmalla puolella kulkee kevyenliikenteenväylä.
Käänny 8 km Kerimäen risteyksen jälkeen Holiday Club Hiekkalahti opasteiden kohdalta vasemmalle Hiekkalahdentielle (hiekkatie). Aja tätä tietä 1,8 km kunnes tulet soramontulle. Valitse vasemmalle lähtevä tie Pyhät Polut -tolppien mukaisesti. Olet siis tullut PP-reitille.

Parinsadanmetrin päästä tulet Harjunmajalle. Grillikatoksen vasemmalta nurkalta lähtee polku harjulle. Joissakin kohdissa joudut nostamaan pyörää kaatuneen puun yli, mutta muuten harjunpäällinen on aika hyvin ajettavissa.

Harjunmajalta 6,5 km päästä tulet Taimitarhantielle, josta käänny oikealle. Jatka tätä tietä 2,6 km ja käänny vasemmalle Haavistontielle. 1,8 km jälkeen käänny jyrkästi vasemmalle Linninsuontielle. Seuraa tolppia Kerimäen keskustaan.

Kerimäeltä voit pyöräillä takaisin Savonlinnaan kantatie 71 pitkin. Matkaa Kerimäeltä Savonlinnaan on 23 km.

Päiväretki Savonlinna – Kerimäki – Enonkoski – Savonlinna 95 km

Tämä on maisemareitti. Kerimäen ja Enonkosken rajalla sijaitseva Polvikosken laavu on ehdottomasti koko Pyhien Polkujen hienoin paikka ja hieno taukopaikka tälle retkelle. Polvikosken laavulla voi myös yöpyä.

Pyöräile Savonlinnasta Kerimäelle valtatie 14 ja kantatie 71 pitkin. (23 km)

Saavut Pyhät Polut -reitille ennen Kerimäen keskustaa St1-huoltoaseman jälkeen. Seuraa siis tästä eteenpäin tolppia.

Jatka matkaa Kerimäen kirkon parkkipaikalta Hälväntietä pitkin kohti Hotelli Varpua. Reitti jatkuu latupohjia pitkin kohti Kärrinotkoa, josta matka jatkuu vanhaa maantietä pitkin. Karsikkokiventiellä on opastaulu, jossa kerrotaan vanhoista karsikkokivistä.

Käänny kantatie 71:ltä vasemmalle Yläkuonantielle ja parin kilometrin päästä vasemmalle TV-antennia kohti. Kerimäen keskustasta antennille tulee matkaa 12 km. Muutama sata metriä ennen antennia reitti kääntyy oikealle ja jatkuu polkuna, joka jossakin vaiheessa muuttuu metsäautotieksi.

Kuonantien varrelta löytyy uusi nuotiopaikka (n. 5 km antennilta), jossa on hyvä pitää tarvittaessa taukoa. Käänny Kattilamäentieltä vasemmalle Toramäentielle ja aja tie päähän asti. Jatka matkaa maatalon pihan halki niin pitkälle, että ylität pienen joen. Tämän jälkeen oikealle jää Vetojärven lomamökki. Jatka matkaa muutama sata metriä ja käänny tolppien mukaan vasemmalle. Päädyt Polvikosken laavulle, joka on yksi Pyhien Polkujen kauneimmista paikoista. Laavulla on hyvä pitää kunnon tauko, sillä sieltä löytyy tulipaikka ja puita sekä huussi. Matkaa Kerimäen keskustasta on kertynyt n. 25 km. Halutessasi laavulle voi jäädä myös yöpymään.

Matka jatkuu Polvikosken laavun jälkeen Mustolanmäentietä pitkin. Ylitä Mustolanmäentien risteyksen kohdalta Vuorikoskentie ja jatka metsään kohti Horapin laavua. Laavulta (tai oikeastaan vähän ennen) reitti kääntyy vasemmalle. Seuraavan parin kilometrin matkalla saattaa joissakin kohdissa olla tarve nostella pyörää esteiden yli.

Tiaismäen kohdalla (11,5 km Polvikosken laavulta) reitti ylittää Enonkoskentien (471). Tässä voit valita jatkatko matkaa vasemmalle maantietä pitkin vai ajatko mieluummin maastossa. Enonkosken keskustaan on maastoreittiä pitkin 3,2 km ja maantietä pari kilometriä.

Pyhät Polut -reitti päättyy Enonkoskelle, joten paluu Savonlinnaan (32 km) tapahtuu maantietä pitkin.